Ewolucja reklamy internetowej

Ewolucja reklamy internetowejReklama biznesu w internecie

Dzisiejsza potęga internetu otwiera przed nami szeroki i efektywny wachlarz możliwości reklamy usług, towarów, ogólnie mówiąc reprezentowanego przez przedsiębiorców biznesu. Wielu ciągle jeszcze nie docenia, lub po prostu nie do końca rozumie mechanizmów pozwalających tej maszynie marketingowej docierać do milionów odbiorców na całym świecie. Aby oswoić się z tematem warto by było cofnąć się do okresu raczkowania promocji w sieci.

Początkowo do tego celu używano po prostu poczty elektronicznej, wysyłając na adresy skrzynek mailowych treści o charakterze reklamowym. Krokiem naprzód w tej dziedzinie było powstanie w 1993 roku przeglądarki internetowej Mosaic, dzięki której można było wykorzystywać grafiki. Druga połowa lat 90-tych to okres prężnego rozwoju wirtualnego świata, a co za tym idzie rozkwit sfery marketingowej, który udostępnił nam nam takie formy jak banery, ogłoszenia, czy też aukcje internetowe.

Ewolucja nie ustępuje i około 2009 roku wkracza na teren portali społecznościowych biorąc na swój celownik strony takie jak Facebook, Twitter, YouTube i wiele im podobnych. Dzisiaj takie formy promowania stały się ogromną konkurencją dla tradycyjnych reklamodawców, zawdzięczając to m. in. bezpośredniemu kontaktowi z klientem. Bardzo istotną zaletą jest też brak ograniczeń czasowych i geograficznych, jak również możliwość dostosowania treści reklamy do tematyki konkretnych stron internetowych. Jednym z najstarszych i ciągle bardzo popularnych sposobów promocji w sieci jest baner, który zamieszcza się na stronie serwisu internetowego w jego górnej części. Przyciągając oko swoją zawartością, a jednocześnie nie zajmując zbyt wiele miejsca po kliknięciu przenosi nas do właściwej witryny reklamowej, zawierającej pełną ofertę. Za najpopularniejsze uchodzą dzisiaj bilbordy nazywane również superbanerami, czy też megabanerami, umiejscowione najczęściej w najbardziej rzucającej się w oczy górnej części strony w kształcie podłużnego prostokąta. Występują w formie tradycyjnej, ale również pływającej i rozwijanej. Baner pionowy, określany też nazwą skyscraper, to kolejny sposób na dotarcie do potencjalnego konsumenta. Można go zauważyć z reguły po prawej stronie serwisu, a jego zaletą jest zajmowana przez niego duża powierzchnia. Podobnie jak bilbordy potrafią one pływać po ekranie, rozwijać się przed naszymi oczami, czy też używane są tradycyjnie tak jak zwykły baner.

Oprócz tego nasza reklama może być usytuowana pomiędzy publikowanymi artykułami. Ten sposób promowania znany jest jako box śródtekstowy, który znajduje swoje miejsce głównie na portalach tematycznych, oraz stronach zawierających dłuższe artykuły. Dostępny jest też tzw. button projektowany na kształt prostokąta o niewielkich rozmiarach zawierający grafikę odpowiednią dla konkretnego produktu. Zamieszcza się go po prawej lub lewej stronie witryny przy bocznej nawigacji serwisu. Dzięki modelowi sprzedaży Flat Flee reklamodawca może zagwarantować sobie stałą obecność swojego spotu w wybrany przez siebie okresie czasu, np. przez tydzień lub dłużej. To zaledwie kilka możliwości promowania swojej działalności za pomocą sieci. Warto też mieć ciągle na uwadze że postęp rozwoju internetu nie stoi w miejscu, a wręcz przeciwnie ciągle nabiera rozpędu.