Jak wybrać odpowiednią nazwę domeny?

Odpowiednia nazwa domenyJaka domena będzie odpowiednia?
Jaki adres wybrać dla rejestrowanej strony www? Czym się kierować, by nie stworzyć potworka, którego nikt nie zapamięta?

Nie da się posiadać strony www bez domeny, czyli jej adresu, pod jakim jest ona widoczna w sieci.

W rzeczywistości adres witryny jest długim ciągiem cyfr. Na szczęście nie musimy go pamiętać ani nawet przepisywać. Programy komputerowe zamieniają bowiem te cyfry na proste, łatwe do zapamiętania czy przepisania nazwy. Właśnie dlatego konstrukcja domeny jest tak istotna.

Kojarzenie przez domenę

Adres powinien być maksymalnie prosty. tj. nie za długi i niezbyt skomplikowany, i jednocześnie nawiązywać do profilu działalności firmy, jej oferty, czyli kojarzyć się z danym podmiotem gospodarczym czy osobą prowadzącą biznes w charakterze wolnego strzelca. Zalecenie to nie tyczy się mocnych, znanych marek, które zostały wypromowane, zanim pojawiły się w internecie.
Jeśli firma nie jest zbyt znana, jej domena przed wypromowaniem marki nie powinna raczej nazywać się tak samo jak firma, bo to klientom szukającym informacji w sieci nic nie powie. Adres wówczas powinien raczej odnosić się do tego, co robi dane przedsiębiorstwo. Wtedy dana strona www zostanie szybciej odnaleziona.

Nie przesadzać z długością nazwy domeny

W przypadku gdy firma oferuje wybrany asortyment jednego producenta, jej strona nie może nazywać się zbyt ogólnie - trzeba ją doprecyzować. Domena musi też wpadać w ucho, czyli dać się szybko zapamiętać. Tak samo jak nikt nie uczy się na pamięć numerów telefonów (chyba że są bardzo charakterystyczne, tj. zawierają wiele tych samych cyfr albo ich ciągów).

Domeny firmowe powinny składać się z jednego, maksymalnie dwóch członów. Nazwa nie może być też skomplikowana. Dotyczy to również obcojęzycznych zwrotów. Kwestia pisowni fonetycznej (np. difens zamiast defence) jest bowiem dość dyskusyjna. Ewentualnie można użyć nazw będących zapisami fonetycznymi jako aliasów.