Nie taki blog straszny jak go malują

BlogPierwsze blogi pojawiły się w Polsce w 2003 roku. W ciągu ostatnich lat te internetowe pamiętniki podbiły serca milionów młodych ludzi. Dzisiaj wiele osób nie wyobraża sobie początku dnia bez zaparzenia porannej kawy i zasiądnięcia z nią przed ekranem laptopa, w celu sprawdzenia najnowszej notki na ukochanym blogu.

Blogerzy z nikomu nieznanych internetowych ekshibicjonistów stali się prawdziwymi celebrytami. Czy naprawdę aby zdobyć sławę wystarczy tylko posiadać dostęp do internetu? Oczywiście, że nie!

Pomysł na siebie

Jest on podstawą do tego żeby nasz internetowy pamiętnik wybił się na tle tysięcy prawie identycznych stron. Wie o tym bardzo dobrze najbardziej rozpoznawany polski bloger - Tomek Tomczyk, znany swoim czytelnikom pod pseudonimem "Kominek". On jako pierwszy uczynił z blogowania sposób na życie. Osiągnął to dzięki nowatorskiemu podejściu w prowadzeniu internetowego dziennika. Kominek zwraca sporą uwagę na to, że bloger musi być osobą charyzmatyczną, jak również musi mieć pomysł na siebie. Nikogo nie zainteresuje setna strona o identycznej tematyce. Biorąc się za pisanie bloga musisz mieć pojęcie jakiej tematyki będzie on dotyczył i do jakiego grona odbiorców zamierzasz pisać.

Estetyka

Pierwsze blogi charakteryzowały się nieprzyjazną czytelnikowi estetyką. Panowała wtedy moda na gify- ruchome obrazki, kolorowe tła, nagłówki a nawet kursory w najróżniejszych kształtach takich jak motylki, serduszka. Wszystko to wywoływało u odbiorcy wrażenie, że ma do czynienia z różowym pamiętnikiem nastolatki. Nie budziło to pozytywnych skojarzeń. Z czasem wśród blogowych szablonów zaczął królować minimalizm. Pożądane stało się utrzymywanie szablonu bloga w stonowanych kolorach. Do dziś największą popularnością cieszą się przejrzyste, estetyczne strony, gdzie jednym mocniejszym, kolorowym akcentem są zdjęcia - najlepiej wysokiej jakości. Taka estetyka bloga zachęca do częstego odwiedzania strony.

Promocja bloga

Możliwe, że twój blog będzie wymagał dodatkowej promocji. Ciągle najbardziej popularną formą reklamowania bloga jest stara i sprawdzona tzw. "poczta pantoflowa". Często pierwszymi czytelnikami są członkowie rodziny i znajomi blogera, którzy przekazują informacje o blogu następnym potencjalnym czytelnikom. Wielu blogerów próbuje również reklamować swojego bloga poprzez fanpage na Facebooku. Dzięki nim mogą mieć stały kontakt z czytelnikami, wdawać się z nimi w dyskusje oraz informować ich na bieżąco o nowych postach na blogu.

Współpraca

Jest to kolejny temat, który wspomniany wyżej Tomek Tomczyk porusza w swoich książkach. Z czasem, gdy blogi zyskały dużą popularność, firmy zorientowały się, że bloger potrafi zachęcić swoich czytelników do korzystania z ich usług lub nabywania konkretnych produktów. Masowo ruszyły współprace pomiędzy mniej lub bardziej znanymi markami a blogerami. Obecnie blogerom coraz łatwiej ulec pokusie nawiązania współpracy, za którą często mogą uzyskać wysokie honorarium lub dostać w prezencie markowe produkty. Agencje public relation coraz chętniej współpracują z blogerami, wiedząc, że trafiają oni do konkretnej grupy docelowej. Prowadząc własnego bloga i dostając oferty współpracy od firm, należy pamiętać czy dany produkt lub usługa rzeczywiście pasują do wizerunku nas i naszej strony internetowej. Nietrafione współprace często są krytykowane a bloger decydując się na takie, traci na wiarygodności.

Zanim jednak staniemy się poczytnym blogerem a zewsząd zaczną spływać do nas oferty współpracy, musimy najpierw zrobić to co najważniejsze- zacząć pisać! Teraz kiedy już wiemy czego potrzebujemy do stworzenia świetnego bloga, nie pozostaje nam nic innego jak zasiąść przed laptopem i rozpocząć swoją wielką przygodę z blogowaniem. Powodzenia!